Jotunheimen och Besseggen

Sommarens höjdpunkt var definitivt Norge-vandringen! Okej, jag visste att norska fjällen var fint, men Jotunheimen överträffade faktiskt mina förväntningar.

Vi bilade upp till Gjendesheim, en resa på drygt 8 timmar från Göteborg. Där ställde vi bilen och började vandra. Uppför. Man kan säga att man blev uppvärmd direkt. Eftersom vi kom fram på kvällen var målet mest att hitta en bra lägerplats för natten. Efter 40 minuters svettig uppförsbacke nådde vi Bessvatnet och fick laga middag i kvällssolen innan det var dags att ladda för morgondagen. 4 nätter i tält hade vi framför oss. Det visade sig också att värmeböljan som härjade för fullt där hemma hade nått ända upp i fjällen. Solen stekte rätt bra under hela vandringen! Jag minns inte att vi fick en enda regndroppe förutom under någon natt.

Första morgonen vaknade vi till en spegelblank sjö, helt stilla. Sämre frukostutsikter har man ju haft. Sedan började vandringen. Vi tog det lugnt och gick lagom långt varje dag, vi ville inte stressa. Massa tid till foto- och fikastopp, allt sånt som är viktigt. Vi fortsatte sedan och slog läger vid stranden norr om Russvatnet innan vi vandrade ner mot Memurubu. En av de finaste tältplatserna hittade vi i backen en bit ovanför Memurubu, med magiskt fin utsikt ner mot vattnet. Sista natten sov vi på campingen i Memurubu innan vi gick klassiska Besseggen tillbaka till Gjendesheim. Väl värt varenda steg!

Jag är inte klar med Jotunheimen!

Fler inlägg

Citronsemlor (amaretto sour-semlor)

Om du vill testa en ny variant av semlan så tycker jag att du ska göra den här. Syrligt, sött och krämigt på en gång. Är du precis som mig ett fan av amaretto sour så kommer du älska att lägga...